FLOOD RISK: TECHNICAL OR SOCIAL PROBLEM?

(Project laboratory)

  • Language: ITALIAN
  • Campus: MILANO CITTÀ STUDI
  • Enrollment: 24-01-2022to hour 00:00 on
    14-02-2022
  • Subject area: Soft skill, personal and career development|Tools|Tech and society
Application completed, activity in evaluation
Unrate this course
Teacher in charge
MOLINARI DANIELA
Credits
2
Hours to attend
22
Prerequisites

Basic knowledge of GIS tools

Max. number of students
20
Selection Criteria
Environmental and Land Planning Engineering, Civil Engineering, Civil Engineering for Risk Mitigation, Urban planning and policy design (Third year of Bachelor of Science or Master of science students). Selection will be based on average score and order of application.
Topics:
Cost-Benefit Analysis, Flood risk, GIS tools, Multi-criteria analysis
Tag
Environment and land planning, Communication and presentation skills, Engineering, Natural resources, Environmental and social sustainability, Software, Social, Urban studies, Career development

Description of the initiative

The primary task of engineering is to identify and implement solutions to meet societal demands and needs. In flood risk management, the technical and social dimensions of the problem are particularly evident because of the prevailing collective scale of risk preparedness mitigation actions.In the course, real cases of flood risk management will allow students to acquire innovative modelling approaches and tools for assessing the impacts of a flood on the exposed elements, and then to evaluate possible technical solutions in relation not only to their effectiveness, but also to the social consequences of their implementation. Students will deal with the proposed case studies with a problem-solving approach, under the supervision of experts from the various technical and social disciplines involved, but also from various institutional stakeholders. Indeed, the course involves, as lecturers, experts in hydraulic engineering (Francesco Ballio e Alice Gallazzi del DICA), experts in the GIS environment (Simome Sterlacchni e Marco Zazzeri del CNR-IGAG), experts in philosophy and sociology (Daniele Chiffi del DaStu e Luca Zanetti del DICA, as representatives of META), as well as representatives of the Po River District Authority and the Interregional Agency for the Po River. In this context, students will also acquire soft-skills related to "social-education" aspects. The course will be mainly delivered by flipped-classrooms. Three-hours classes are planned, each one related to a specific aspect of the problem at stake, and ideally organized as follows: introduction to the problem, teamwork, restitution and discussion / lesson.

Duration

dal February 2022 a April 2022

Calendar

L1(25 Febbraio, 15.15-17.15): Introduzione al corso 
- organizzazione, aspetti logistici, modalità di valutazione
- rischio alluvionale mediante modellino didattico
Visita guidata a Lodi (26 Febbraio) ¿ Introduzione del caso studio, descrizione dell'opera di mitigazione
L2 (4 Marzo 15.15-18.15): Introduzione al problema 
- Lavoro in gruppo: identificazione degli elementi vulnerabili/danni attesi per il caso studio
- Discussione guidata su categorie di elementi esposti e tipologie di danno,
- Lavoro in gruppo : identificazione dei parametri significativi per la modellazione del danno e ricerca dati di interesse
L3 ( 11 Marzo 15.15-18.15): Analisi degli strati informativi a supporto dell'analisi 
- Discussione guidata dei risultati ottenuti alla lezione precedente: necessità di dati territoriali, differenza tra H,E,V, ecc.
- Intro. strumenti di analisi GIS  e delle principali banche dati
- Lavoro in gruppo: ricerca dati di esposizione e vulnerabilità
- Discussione guidata dei risultati ottenuti e consegna dei dati per l'analisi
L4 (v 18 Marzo 15.15-17.15): Modelli di danno 
- Introduzione della procedura MOVIDA e dei modelli di danno implementati
- Presentazione del plug-in ISYDE
- Consegna del plug-in
L5 (25 marzo 15.15-18.15): Scenario di danno 
- Lavoro in gruppo: valutazione dello scenario di danno nella condizione pre e post opera e analisi critica dell'informazione ottenuta
- Restituzione da parte degli studenti
L6 (venerdì 1 Aprile 15.15-17.15): Rischio alluvionale. Aspetti epistemologici ed etico-sociali 
gioco di ruolo su attribuzione dei pesi ai diversi settori
(CBA) e Multi-Criterio (MCA) per il caso studio

L7 (venerdì 8 aprile 15.15-18.15): Analisi CBA e MCA
- Lavoro in gruppo da parte degli studenti: gioco di ruolo su attribuzione dei pesi ai diversi settori
- Restituzione da parte degli studenti e discussione
- Lavoro in gruppo da parte degli studenti:  (CBA) e (MCA)
L8 (da definire): Presentazione dei risultati

Back to previous page